Piszczące klocki hamulcowe – jaka przyczyna?
Często zdarza się, że gdy jeździmy w deszczu to piszczą nam klocki hamulcowe. Nie jest to nic miłego, ponieważ odgłos potrafi być czasem tak irytujący, że dosłownie wwierca się w uszy. Jest nam wstyd podjechać po kogokolwiek samochodem, który zwalniając wydaje z siebie taki nieznośny dźwięk. Sprawdźmy więc w czym tkwi przyczyna piszczących klocków oraz jak naprawić tą usterkę. Zapraszamy do lektury.
Przyczyna piszczenia
Zapewne zauważyliśmy, że piszczenie znacznie nasila się gdy jest wilgotno, czasami występuje tylko w takich warunkach. Jest to zjawisko dość powszechne i potrafi czasami występować nawet w zupełnie nowym komplecie klocków, zanim te odpowiednio dotrą się do tarcz. Piszczące klocki hamulcowe mogą mieć jednak również inną przyczynę, niezależnie od tego czy wydają odgłosy wyłącznie gdy jest zimno i mokro, czy też piszczą non stop. Otóż odgłos może tak naprawdę powodować tarcza hamulcowa, wtedy zmieniając klocki na inne możemy mieć chwilową ulgę, lecz tylko do pewnego stopnia. Całkowite rozwiązanie problemu wymaga wymiany tarczy na inną. Czasami po prostu zdarza się taka niefortunna konfiguracja materiału tarczy oraz klocków, że hamulce piszczą jak szalone już od pierwszych kilometrów po założeniu do samochodu kompletnego, nowego zestawu.
Naprawa usterki
Pozbycie się problemu piszczących hamulców wymaga najczęściej wymiany pewnych elementów. Rzadko kiedy zdarza się, by objaw ustąpił samoistnie, choć i tak może się czasem zdarzyć. Powodem może być na przykład krzywo założona tarcza, ponieważ piasta nie została dokładnie oczyszczona przed jej założeniem. Niemniej jeżeli piszczące klocki hamulcowe nie mają z tym nic wspólnego, to należy zacząć walczyć poprzez podmianę części. Najpierw bierzemy się więc za same klocki, bo taka operacja wyjdzie nam najtaniej. Zakładamy inny komplet, najlepiej wykonany z innego typu materiału. Najmniejsze ryzyko pisków uzyskamy na klockach ceramicznych, jednak są one również bardzo drogie. Czasami po prostu zmiana na klocki innego producenta wystarcza. Jeżeli jednak i to nic nie pomogło i hamulec piszczy non stop, musimy zaryzykować wymianę tarczy. Stara może piszczeć dlatego, że po prostu jest już mocno zużyta.
Jak widać, piski z układu hamulcowego mogą mieć różne przyczyny i czasami nie tak łatwo jest je wyeliminować. Musimy pamiętać, że na przyczynę składać się może zużycie bądź uszkodzenie samych klocków lub tarczy, lub też czasami nieprawidłowe jej założenie (nieoczyszczona wcześniej powierzchnia piasty). Bywa też, że po prostu pewien zestaw klocków i tarcz nie jest w stanie się ze sobą „dogadać” i co byśmy nie zrobili, to piszczenie pozostanie. Wtedy najlepsza jest podmiana jednego z elementów.